A Nitr
 Mi is az a nitro ?
Mire s hogyan hasznlhat?
Hogy mkdik?
Ilyen krdsekre keressk a vlaszt ebben a kis irsban.
A nitrogn-oxidot elszr a II. vilghbor sorn hasznltk, a vadszreplk motorjt prgettk fel vele. Mivel a hadiiparban fejlesztettk ki, fltve rztt titok volt, nem sok ember tudott a ltezsrl. A nitro a 70-es vek vgn kerlt a nyilvnossgra, amikor nhny autkkal foglalkoz szakember s autversenyz felfedezte, hogy milyen fantasztikus lehetsg rejlik a nitrban. A 90-es vekre a nitro rendszerek az Egyeslt llamokban az utcai gyorsulsi versenyek nlklzhetetlen kellkei lettek, mr haznkban is elrhet tbbfle gyr, tbbfle rendszere.
A motorok mkdsk sorn zemanyagot getnek el, amelynek trfogata megnvekszik, ez lenyomja a dugattyt. Tbb er szksges? gess el tbb zemanyagot, hogy nagyobb ervel nyomdjon le a dugatty. Egyszeren hangz, de nehz feladat! Ehhez tbb oxignt kell az gstrbe juttatni. A nitro rendszer a hatkony abban, hogy megnvelje az oxign s az zemanyag arnyt. A nitro ahhoz hasonlthat, mintha kompresszort vagy turbfeltltt hasznlnl.
Ez nem jelenti azt, hogy nem szrmazik elny tovbbi tuning termkek beszerelsbl. Ha egyszer mr beszerelted a nitro-rendszert, az sszes tbbi kiegszt csak nvelni fogja a nitro erejt. Egyedl a nitro olyan, amit csak akkor mkdtetsz, amikor akarsz. Az sszes tbbi alap tuning termk lland tbbletterhelst jelent a motor szmra, ami folyamatos fogyasztsnvekedssel jr. Br a magasabb szint tuningolsnl ez ltalban nem figyelembe vett szempont.
Mr 2002-bl szrmaznak az els robogs tapasztalatok a Nitro rendszerekkel. Az gynevezett „nedves” (wet) rendszerekbe helyeztk a nagyobb bizalmat, amelyeknek bizonyos elnyeik vannak. Ha az Interneten NOS rendszerek utn kutattok biztos, talltok kedvezbb ru rendszereket is, ezeknl legtbbszr „szraz” (dry) rendszerrl van sz.
„Szraz” rendszereknl N2O-t fecskendeznek be a szvrendszerbe, (ltalban a porlaszt el), ami ahhoz vezet, hogy a keverk elszegnyedik s a motor nagyon gyorsan tlmelegszik. A keverket (karburlsnl) „szraz” rendszereknl mindig benzinben dsra kell lltani, az idelis karbi belltshoz szksges fvknl nagyobbat kell behelyezni, hogy ezzel is megakadlyozdjon a keverk tlsgos elszegnyedse. Ez a megolds viszont NOS-nlkli hasznlatnl teljestmny vesztesget okoz. Ezrt a szraz rendszerek inkbb verseny clokra ajnlatosak, alkalmi hasznlatra!
Ha NOS-t akartok hasznlni, gymond „ utnget” –knt, ez azt jelenti hogy egy Sport, vagy Racing osztly tuningolt motorotok van s kis idre 50-80 szzalkos tbblet teljestmnyre akartok szert tenni, hogy gyorsan el tudjatok menni egy aut vagy egy motor mellett, vagy megnyerjtek a gyorsulsi versenyt, akkor egy „nedves” rendszert ajnlatos hasznlnotok.  Ezeknl a rendszereknl benzint s N2O-t kevernek „fogger” fvkk segtsgvel s a porlaszt utn a szvcsonkba fecskendezik be. Ezekben a szettekben ltalban egy benzinpumpa is van, ami a benzin nyomsrt felels, 2 db Soleniod (mgnesszelep) ami a vezetkeket, csveket zrjk vagy nyitjk, a foggerfvka, fvkk benzin s N2O csveknek, a tlttt palack s az sszes felszerelsi alkatrsz, kbel s gomb ltalban benne van.
Sokszor halljuk a legvadabb trtneteket az NOS-rl, „felrobban a motorod” –tl „mindent tnkretesz neked”-ig. Ez mind nagy tveds, mivel az NOS igazbl zsenilis, s inkbb kmli a motorodat minthogy tnkretenn, de mindez attl fgg, hogy hogyan alkalmazztok! Mert, mint minden tuninggal ezzel is komoly krokat lehet okozni szakszertlen hasznlattal, beszerelssel.
Egy rtelmes bevetsi helyzet a nitro hasznlatra, ha egy mindennapi kzlekedsre alkalmas motort vesztek alapnak ami gy 12-lers s gombnyomsra kb. 18 Le lesz (ami egy alap MHR Team motornak felel meg) a kerken! Igaz minl jobban tuningolt egy motor annl rzkenyebb is. Ha a motorotokat elszr 22-lerre tuningoljtok, s aztn mg NOS-t adtok neki, hogy gy a 30 Le-s hatrt kapargasstok, itt ezt termszetesen mr extrmen az anyagra megy (kops-kifrads). Kis hibknl a behangolsban itt (22 le) mr nagyon hamar elrhettek a flt dugatty megragadshoz.
Hogy egy NOS palack, vagy a motorod felrobbanhat(amit egybknt is 2000-13000-szer megtesz percenknt :) ) nem igaz. A N2O nem ghet gz. A nitrogn-dioxid egy molekula, ami nagy h s nyoms hatsra felhasad, ami utn Oxign szabadul fel. Ez a tiszta oxign az gstrben a benzin sokkal hatkonyabb elgetshez vezet s ezzel kapcsolatban nagyobb teljestmnyhez.
Egy NOS rendszert behangolni (fvkzni) kb. olyan nehz mint egy karburtort befvkzni. Minl magasabb szint a tuning annl nehezebb megtallni az idelis karburtor belltst. Viszont itt fordtva kell haladni, a kisebb fvkktl induljatok a nagyobbak fel, mindaddig amg a megfelel teljestmny el nem ritek, de figyeljetek mert itt sem a legmegfelelbb a legnagyobb fvka
NX-60011 Nitrous Express Piranha kit
Egy komplett nitroszett, gynevezett „nedves” rendszer, teht ahol egy gombnyomsra NOS keverdik a benzinhez, s egytt fecskendezdik be, hogy a keverk elszegnyedst s az ezzel egytt jr motortlmelegedst elkerljk. A szett fvkzstl fggen 50-100 szzalkos teljestmny nvekeds rhet el!!!!!
NX-60000 Nitrous Express Incognito Kitt
 A komplett nitro kit olcs verzija. Ennl a szettnl egy szraz rendszerrl van sz, ami azt jelenti hogy elzetesen mr t kell lltani a karburtorotokat a nitrval val zemre, hogy a keverk ne szegnyedjen el tlsgosan, ha megnyomjtok a power gombot. A kit fvkzstl fggen itt 30-60 szzalkos teljestmny nvekedssel szmolhattok, szval egy kicsit kevesebbel, mint egy nedves rendszernl. Viszont ez a kit olcsbb is!
Nitrous Express befecskendez fvkk 16
 A Fogger Jet-ek, gynevezett befecskendez fvkk a Nitrous Express-tl. A „nedves” rendszereknl a benzin s a Nitro adagolsra hasznljk, a „szraz” rendszereknl csak a nitro adagolsra. A belltsnl mindenkppen a legkisebb fvktl induljatok el, s aztn lpsrl-lpsre lpni feljebb, mivel a teljestmnyt nem szabad alulbecslni. Tl nagyra vlasztott fvkk, nagyon sok teljestmnyt tudnak kpezni, akkort hogy a motort is krosthatjk, s ezzel az jra behangols lehetetlenn vlik!
NX-11024: Nitrous Express Showflasche
 Polrozott Show-Palack a nitro szettekhez. Trfogat 1,45 lb. Hossz kb.: 28.9 cm, 8 cm tmr!
Hogy a Nitro palackotokban lv nyomst lsstok, szksgetek van egy nyomsmrre. Mivel minl kisebb a nyoms annl kisebb teljestmnyt vrhattok el. Ezentl megllapthatjtok, hogy a palackotok res, vagy teli. A nyomsmr 1500 psi-ig mr.
Egy komplett nitro szett ra 150-300 ezer forint krl mozog, ehhez mg sok egyb „alap” tuning is kell: 70-es henger, kipufog, vari, vgtttel stb. Mindenki csak sajt felelssgre alkalmazza, szmolva azzal, hogy a technika rdge szeret beleavatkozni az ember elkpzelseibe.
Kltsges, de szrakztat s "lerds" sport. :)
|